onsdag 7 mars 2012

Mer cupcakes åt folket!

Vad är det egentligen som gör att det politiska engagemanget hos människor dalar? Eller gör det egentligen det? Alla människor har åsikter om saker och ting, det svåra ligger i att få dem att formulera dem och få dem att göra handling av sina ord. Tidningen NU har ett uppslag som handlar just om att fånga yngre människors intresse och personligen gillar jag metaforen "Mer cupcakes och mindre landgång"- det behövs rent generellt i politiken, inte bara i Folkpartiet, även om vi har en respektabel åldersstruktur.

En väg in i människors vardagsrum är de sociala medierna.
Att använda sociala medier är något som vi politiker måste bli bättre på. Jag skrev i en blogg för länge sedan om det där med sociala medier och hur viktigt det var för mig att hålla i sär mitt privatliv med den jag är politiskt. Jag står för det jag skrev då, och jag gör likadant- det är inte många som är politiskt aktiva som är med på min facebooklista, men jag förstår på ett annat sätt smidigheten med bloggen idag. Det är otroligt effektivt att pinga sin blogg, att få den länkad automatiskt i tidningar när man skriver något som man länkat dit, och man får många träffar på olika sökmotorer. Idag har jag t.e.x. enligt statistiken på bloggen haft folk som varit inne på min blogg efter att ha googlat saker som "Ridsport bidrag" och "Vad betalar Kävlinge kommun för mark". Men, detta var ett litet sidospår.

För att engagera de yngre förmågorna idag krävs snabbhet på ett annat sätt. Det krävs lite annan smidighet, lite tänkande utanför de berömda lådorna och det krävs att den äldre generationen lämnar lite plats- inte för att den yngre generationen för den sakens skull ska ta över utan för lärdoms skull. Från båda håll.

"Mer cupcakes och mindre landgång."

Det får bli kvällens visdomsord.

Och förresten, om någon där ute är nyfiken på vad det egentligen är vi sysslar med på våra möten (mer än att äta cupcakes), eller om denna bloggen var det som fick bägaren att rinna över så engagemanget och intresset började klia i kroppen så hör av er! Min mejladress finns där ute på högerkanten och annars kan ni gå in här så hittar ni lite annat smått och gott.

(Bild: Egen, taget från tidningen NU.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar