torsdag 1 mars 2012

Vad är egentligen problemet?

Jag är född och uppvuxen i Svalövs kommun. Jag flyttade hit som fyraåring och har sedan dess, med ett par år i Landskrona och Eslöv, bott i Norrvidinge. Allt det där vet ni, det har jag skrivit tidigare. Jag känner därmed att jag har varit med i ganska många år, även om det inte varit politiskt.

Det är många faktorer som ska stämma för att en kommun ska bli attraktiv som boendekommun. De hårda värdena- att det finns mark att bygga på och att det finns lägenheter att flytta in, är väldigt viktigt för en kommun som Svalöv. Finns inte detta kommer vi inte att överleva. Därför blir jag lite beklämd när jag gång på gång läser om folk som tror att pengarna till markköpet går från skattepengar. Att tomterna kommer att bli hur dyra som helst och därmed osäljbara och att det är ett överpris. Jag väljer att inte uppfinna hjulet ännu en gång utan jag länkar till Torbjörns blogg. Här kan ni läsa om varför vi faktiskt behöver mark, vad det kommer att kosta efter att marken blivit detaljplanlagd och hur det fungerar när man köper mark som kommun. Även Göran har skrivit en blogg om detta, den hittar ni här.



Det är både en styrka och en svaghet för en kommun att bestå av många små orter på en stor yta. Det är en styrka för vi har något för alla smaker, från lugnet i Röstånga till kommunikationsnära Teckomatorp. Man kan, om man marknadsför detta rätt, alltså sälja in Svalövs kommun till många olika åldersgrupper och personer som är på olika ställen i livet.

Våran nya kommunchef Fredrik Lövqvist slår huvudet på spiken när han i lokaltidningen pratar om hur stora utvecklingsmöjligheter kommunen har och att vi måste attrahera personer som är i färd med att bilda familj. Länken till detta hittar ni förresten här. Om vi ska kunna vara ett varaktigt inflyttningsalternativ så måste vi har mark att tillgå. Vi måste ha en skola som fungerar och vi måste kunna erbjuda barnomsorg på OBtider. Vi bör dessutom kunna erbjuda bättre kommunikationer till hela kommunen. Jag är dock väldigt osäker på huruvida den omtalade Söderåsbanan är så bra som man vill få den att låta. Detta av den enkla anledningen att de nuvarande busslinjerna inte lär vara kvar och då koncentrerar vi allt krut till centralorterna och glömmer bort de som inte råkar bo just där. Om vi däremot ska vara ett varaktigt boendealternativ är det viktigt att vi kan tillgodose alla delar i människans liv- från barnomsorg till kommunikationer till bra äldreomsorg.

Fastighetspriserna i kommunen är inte höga. Och markpriserna i det omtalade området i Teckomatorp blir inte heller höga. Vi kan utan vidare konkurrera med våra grannkommuner. Läs gärna bloggarna jag länkade till ovan ännu en gång, de tål att läsas och granskas.

Svalövs kommun har alla möjligheter. Man måste bara våga. Jag tycker det är synd när människor väljer att inte ta till sig fakta innan de börjar klaga. Antingen gör kommunen för lite eller så gör de för mycket. Och gör kommunen något, så är det så klart i fel ort. Det finns inte en chans att man kan göra alla nöjda som politiker, jag väljer att se till fakta och göra det jag kan för att hjälpa Svalövs kommun att utvecklas framåt, att inte fastna. Det är vad jag kan göra som aktiv fritidspolitiker. Som invånare väljer jag att ta reda på fakta  innan jag sågar ideér och funderingar. Jag väljer att se saker positivt och glädjas när saker går framåt i kommunen, trots att det inte är Norrvidinge det hela handlar om, och jag väljer aktivt att inte ägna mig åt smutskastning på dagisnivå. Jag är bättre än så. 


2 kommentarer:

  1. Var e Gilla-knappen?? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker blogspot borde utveckla det där! ;)

      Radera