tisdag 20 april 2010

Rädslan för det okända...

Läste på skd.se samt hd.se om hur ett parti som kallar sig "Svenskarnas parti" nu valt att ge sig in i striden om väljare i Svalövs kommun.
Partiet betraktas som ett nazistiskt parti med kopplingar till vit makt rörelsen.
De har som mål att "etablera ett etniskt homogent Sverige".

Jag är i samma ålder som paret som nu väljer att flytta till Svalövs kommun för att slåss om plats i kommunfullmäktige.
Och jag vet inte hur deras skolgång vad gäller utbildning inom nazism, Hitler och förtryck har varit, men min har varit i det närmsta obefintlig.
Vi gick över det där lite snabbt, och koncentrerade oss till stor del på första världskriget och USAs historia, av någon anledning.

Kunskapen om detta var något som jag varit tvingad att inhämta själv, och jag kan förstå om man inte har tid eller ork att göra det när man är i en viss ålder.

Man är lättpåverkad i viss ålder och har man då inte kunskapen bakom sig och inte heller har intresset för att skaffa sig den, då finns risken att det går illa. Ofta tror jag man känner sig underlägsen och osäker, och när man då blir utsatt för något som kanske kan utvecklas till gemenskap, om än en vriden sådan, kan det nog vara lätt att hoppa på tåget.
För hur lätt är det inte att dribbla bort en osäker människa med vriden "fakta" och ens egna färgade åsikter?
Speciellt om människan i fråga inte har förmågan att kritiskt se och ifrågasätta informationen?

Det är tragiskt att vi inte kommit längre än såhär i Sverige, men samtidigt tror jag att detta parti kommer att falla på eget grepp.
Ja, om resten av Svalövs politiska partier samt invånare vågar ifrågasätta, diskutera och debattera.

Annars är det strutshuvudet i sanden som gäller, och tyvärr så tror jag att sådana här partier tjänar röster på att man som etablerat parti väljer att sticka huvudet i sanden.

Jag avslutar med en liten del av texten från låten "Okunskap" av Svenska Akademien;

Okunskap,
när man inte riktigt vet är det skönt att ta till lite
Okunskap
kan förvandlas till fakta om man bara vill, ja
Okunskap
en iskall fasad när man är ensam och rädd
Okunskap, oj

Vill någon vända den till fakta står jag klar och beredd!

Och det är som sagt där jag tror vi måste börja-
bemöt okunskapen och rädslan!
Annars kommer detta att återkomma, gång på gång. Och varje gång kommer ledande politiker att stå och klia sig i huvudet och "inte alls förstå vart detta kommer ifrån."...

Länkar;
hd.se
skd.se
gammalt inlägg ang att våga ta en debatt
Niclas blogg


Jag kan förövrigt varmt rekomendera Svenska Akademien, om det är någon av er där ute som har missat deras musik. Väldigt tänkvärda texter.



15 kommentarer:

  1. Skall partier som öppet vill störta demokratin kunna använda sig av den genom att delta i demokratiska val? Det är det eviga dilemmat för demokratin .

    SvaraRadera
  2. Sant. Men att låtsas som att de inte finns tror jag är helt fel väg att gå. Tanken med demokrati borde ju vara att det ska gälla alla, inte bara de som man själv tycker borde inkluderas. Där tror jag vi är ute på hal is när vi väljer att sticka huvudet i sanden... Som sagt, jag tror det är bättre att låta dem falla på eget grepp än att förvägra dem deras demokratiska rättighet om man säger så...
    Jag gillar inte tanken att man som folkvald politiker själv ställer sig över andra människor och det är till syvende och sist det man gör när man inte bemöter det de kommer med...

    SvaraRadera
  3. Jag betvivlar att någon av er, varken skribenten, eller de som kommenterat, faktiskt läst vad Svenskarnas parti står för eller satt er in i deras syn på demokrati. Så snacket om "okunskap" och en "färgad syn" får jag nog säga handlar i högre grad om er än om Svenskarnas partis representanter. Ni vet faktiskt inget om dessa, vad de står för eller vad de har för kunskaper eller upplevelser som format dem som individer. När de basala kunskaperna om vad demokrati är och innebär dessutom ligger på en så skrämmande låg nivå att de flesta svenskar inte ens kan beskriva ett par variationer (många av vilka som ni antagligen skulle tro var "odemokratiska".) av demokrati så är det kanske inte så konstigt att det finns individer som tror att Svenskarnas parti vill avskaffa demokratin, förvandla Sverige till en diktatur och börja bygga gaskammare. (och äta småbarn)

    Vill man avskaffa den REPRESENTATIVA PARLAMENTARISKA DEMOKRATIN (dvs dagens system) för att införa ett annat demokratiskt system som i högre grad ser till folkets intresse och ger dessa ett större medbestämmande baserat på kunskaper och expertis (dvs elitism) så är detta plötsligt "nazism". Inte för att jag heller tror att ni har någon större insikt i denna ideologi.

    Suck.

    Är man motståndare mot att omvandla Sverige till en bananstat där de etniska svenskarna (vi existerar trots allt) BLIR en minoritet med all de härliga problemen som följer i mångkulturens spår så är man plötsligt en "nazist" med.

    Gör er själva en tjänst och läs vad SvP står för. Passa även på att läsa lite mer om demokrati, sökord som passar väl kan vara "grekiska statsstater".

    SvaraRadera
  4. Snacka om att sticka huvudet i sanden...

    "Och det är som sagt där jag tror vi måste börja-bemöt okunskapen och rädslan!"

    Hade Inger levt idag om hon varit mer "förstående"? Hon kanske inte skulle gått emellan när hennes man misshandlades? Det kanske var hennes fel?

    Ni politiker är f-n helt otroliga. Jag är glad att Svenskarnas parti ställer upp i Svalöv, min röst får dom alla gånger!

    SvaraRadera
  5. Personligen hade iaf jag hellre bott i ett islamistiskt samhälle än i ett där de som leder samhället har nazistiska åsikter.

    SvaraRadera
  6. Sara, jag tycker att du skall ta diskussionen med Svenskarnas parti. Stå för din åsikt och diskutera deras politik med dem inför en publik. Eftersom du onekligen har stor kunskap om vad Svenskarnas parti driver för politik, vilka frågor de för fram, varför och på vad de baserar den så måste du gå från ord till handling, så att Sverige kommer längre än så här.

    Jag läste deras punkter här:
    http://www.svenskarnasparti.se/vidareutveckling-av-de-politiska-punkterna/

    Någon måste väl kunna debattera mot dem och förklara varför det är fel att svenska politiker skall värna svenska intressen?

    SvaraRadera
  7. Personligen har jag läst de mesta om partiet som finns på hemsidan. Det tycker jag fler skall göra. En väldigt positiv effekt av att två personer flyttar till kommunen och kandiderar är att de kommer att ta en del röster från SD.

    SvaraRadera
  8. Markus verkar vara en riktigt illa påläst politiker som vill profitera på andras olycka. Hade Inger levt vet jag att hon minst av allt skulle ha gett de mörka krafterna sitt stöd.

    SvaraRadera
  9. Christopher;
    Naturligtvis har jag läst vad Svenskarnas parti står för. Jag har läst all info som finns att tillgå på dess hemsida.

    "Partiet är inte delaktigt i den parlamentariska demokratins ”debatter” om högst tillfälliga, irrelevanta, teoretiska hårklyverier, utan arbetar för de etniska svenskarnas långsiktiga intresse"- vilket innebär att de inte har någon som helst åsikt om saker som inte berör dess "hjärtefrågor"- inga åsikter om skolfrågor, budget, LSS, arbetslöshet osv osv. Inget av det jag räknade upp nu är för mig "högst tillfälligt" eller "irrelevant" utan är väldigt viktigt och något jag tar i beaktning när jag skall gå till vallokalen.


    Jag tänker inte gå in på alla programpunkter med dig, och det handlar inte om att jag inte känner mig insatt nog.
    Saker som står i deras program så som tex hurvida det ska vara så att det endast är människor som är "genetiskt lika svenskarna som skall kunna få medborgarskap i Sverige för att kunna tas upp av samhället och bli en del av den svenska identiteten" är rent ut av pinsamt för mig som svensk att läsa.
    Hur skulle detta gå till rent praktiskt? Med vilka resurser skulle detta ske?
    Vad händer med familjer där barnen har föräldrar från olika länder, där tex mamman är från Sverige och pappan från Spanien?
    Vem skall sitta och bestämma vem som är "svensk nog" för att få vara svensk medborgare?

    Markus;
    Jag väljer aktivt att inte göra den tragiska händelsen i Landskrona som resulterade i kvinnans död till en politisk fråga.
    Jag anser inte att den händelsen hade med att göra hurvida mannen i fråga var invandrare eller inte. Det finns många exempel på svenska brottslingar också, som inte på långa vägar får denna sortens uppmärksamhet.
    Jag menar absolut inte att detta inte var fruktansvärt, för det var det verkligen, men att fokusera på att han råkar vara invandrare istället för att fokusera på kvinnas efterlevande exempelvis, det tycker jag är att se saker från fel håll.

    Martin;
    Jag anser inte att detta kan kallas för politik, eller politiskt program.
    I mina ögon behövs det mer än enbart missnöje vad gäller invandrare samt att man bara vill ha människor som ser likadana ut i Sverige för att man ska kunna kalla en lista på saker som man tycker att man ska åtgärda för politiskt program.

    Intressant är också att man inte alls benämner hur man rent praktiskt har tänkt att lösa de "problem" som man anser att Sverige har.
    Dock skulle jag vilja veta exakt vad det är för "svenska intressen" som just du syftar på?

    SvaraRadera
  10. Ur partiets programpunkter kan man läsa följande:
    "Svenskarnas parti förespråkar därför en avveckling av den mångkultur som genomsyrar dagens samhälle och som otvivelaktigt leder såväl svenskarna som det svenska samhället i fördärvet. Detta innebär att endast personer som är genetiskt lika svenskarna skall kunna få medborgarskap i Sverige för att kunna tas upp av samhället och bli en del av den svenska identiteten."
    Då undrar man vem f*n som ska bestämma vilka som är genetiskt lika svenskar, ska det sitta ngn "expertpanel" vid gränsen och godkänna samt icke godkänna vilka som får komma över gränsen?
    Skall vi gå tillbaka i tiden eller ska vi se framåt och faktiskt kunna ta tillvara på andra människors erfarenheter och kunskap???
    Citatet ovan från SvP tycker jag bara andas rädsla och stenålder.
    Börja istället jobba med de problem som finns i dagens samhälle och inse att det inte bara är "invandrare" som ställer till s.k. "problem" i det svenska samhället. Låt oss inte glömma vad som hände Engla, flicka i Stureby som blev mördad eller den tyska som mördade två små barn i Arboga. De två första händelserna är det ju svenskar som står bakom och den tyska kvinnan är ju ändå genetiskt lika oss svenskar men ställer ändå till med "problem" i det svenska samhället.
    För Svalövs kommuns skull och för Sveriges skull hoppas jag inte att detta parti för några röster.

    SvaraRadera
  11. Sen är det ju även intressant varför man ska ha ett parti som ska värna om svenskarnas intressen. Jag värnar om vårt kulturarv genom att käka sill och nubbe, fira valborgs och midsommar osv. Måste man vara med i Sverigepartiet för att få göra det? Har inte alla rätt att få välja själv hur de vill leva sitt liv, så länge det är inom lagens gränser? Om Sverigepartiets representanter ens själva tror på budskapet är det sorgligt.

    Kan ju även fundera på vart vi ska dra gränsen. Ska vi bara ha svenska hundraser tex? Eller är det ok om de är uppfödda i Sverige? Nej det kan det ju inte vara, generna blir ju aldrig desamma... Ut med alla utländska raser!

    SvaraRadera
  12. Så här står det i Svenskarnas Partis stadgar:

    Inom Svenskarnas parti gäller därför följande princip:

    A) Utnämning av ledarposter
    - Alla ledarposter inom partiet, såväl inom lokalavdelning som i partistyrelse eller i särskilt tillsatta arbetsgrupper tillsätts alltid av närmaste överordnad ledare.
    - Utnämnd ledare erhåller ansvar och beslutanderätt över den grupp eller det distrikt han företräder och skall därmed leda den/det enligt de av överställd ledare givna riktlinjerna och ansvara för att gruppen och dess arbete utförs effektivt och enligt givna direktiv.
    - Utmärkande egenskaper som skall ligga till grund vid utnämning av ledarposter inom partiet skall vara god karaktär och ledaregenskap. Grundläggande kriterier är även att medlemmar innan tillträdd post, visat prov på god kännedom om partiets ideologiska grund.
    - Endast personer som innehar ordinarie medlemskap kan tilldelas ansvarsposter.


    Tala om demokrati. Ha ha ha... Tur att man är Skåning och att utlänningarna i Svenskarnas parti igentligen inte har här i Skåne att göra. Vi får väl kasta ut utbölingarna.

    SvaraRadera
  13. Jo, "rädslan för det okända" är det som driver oss nationella... Det är det som driver oss att riskera karriär, liv och hälsa i kampen för vårt folk. Det har inte ett dugg att göra med att vi älskar vårt folk och vill se det fortsätta att existera i framtiden, istället för att blandas ut till en mångkulturell gegga. Det har inte ett dugg att göra med principer, som att varje folkslag har rätt till sitt eget land. (Fråga kurderna eller något annat folk som saknar ett eget territorium vad de anser om den principen, om ni vågar.) Och det har inget att göra med att vi vill att våra barn, hustrur och flickvänner ska kunna gå trygga på gator och torg utan att trakasseras av stöddiga mångkulturella gäng som uppvisar det sedvanliga ockupantbeteendet; inget att göra med att vi faktiskt ÄR rädda för att vår dotter ska bli den nästa som blir gängvåldtagen, utan i själva verket är vi rädda för "det okända".

    Seriöst, du försöker ju inte ens argumentera, du bara rapar upp en massa floskler om att oj, oj, de däringa nassarna är så korkade, oj oj, hur kan folk vara såna dummingar att de röstar på dem, oj oj, de måste vara jätteokunniga som inte blivit lika framgångsrikt hjärntvättade som jag...

    SvaraRadera
  14. @Sara:

    Underbart att du likställer "högst tillfälliga, irrelevanta, teoretiska hårklyverier" med "åsikter om skolfrågor, budget, LSS, arbetslöshet osv osv"... =D

    Men det är väl just Fp:s politik i ett nötskal. Vad sägs om att titta ut ur skalet någon gång? Eller är det närheten till en nöt som gör att det känns som hemma? ;)

    SvaraRadera
  15. Dan;
    Att utgå från att det endast är invandrare som begår brott i Sverige känns ganska urtvättat.
    Det finns rötägg bland invandrare, helt klart, men det finns rötägg bland "helsvenskar" också.

    Vi står väldigt långt ifrån varandra i dessa frågorna.
    Ett tips i all vänlighet om du nu ska representera ett parti- om det nu är det du håller på med- är att du skippar besserwisserattityden, den känns ganska fjantig.

    Realisten;
    "Svenskarnas parti är ett politiskt parti som arbetar med relevanta frågor. Partiet är inte delaktigt i den parlamentariska demokratins ”debatter” om högst tillfälliga, irrelevanta, teoretiska hårklyverier, utan arbetar för de etniska svenskarnas långsiktiga intresse."- http://www.svenskarnasparti.se/vidareutveckling-av-de-politiska-punkterna/

    Eftersom partiet inte har någon åsikt i frågorna jag tog upp i den kommentaren är det nog snarare så att det hela handlar om att det är de som likställer arbetslöshet, budget osv med "högst tillfälliga, irrelevanta, teoretiska hårklyverier." Annars får man ju förmoda att de hade haft med något om det i sitt partiprogram?

    SvaraRadera