torsdag 29 april 2010

Valborgsfirande

Jag har ett långt förflutet inom kulturskolan i Svalöv.
Började spela trummor som 6åring och fortsatte så länge jag kunde, som elev fram till mitt sista år i gymnasiet och efter det tog jag över som slagverkslärare samtidigt som jag gick sista året i skolan.

Det ingick att medverka i orkesterverksamheten när man lärde sig att bemästra sitt instrument. Man började i minsta orkestern då man fick lära sig hur det fungerade att spela med andra, diciplin, att lyssna på orkesterledarn och att ta det hela på allvar, dock med ett stort leende på läpparna. När man var mogen, ofta efter ungefär ett läsår eller så, så flyttade man vidare upp till nästa orkester som ofta var lite större och som spelade lite mer avancerade låtar.
Och så fortsatte det tills man nådde ungdomsorkestern, som den hette på min tid.

Vi hade samarbete med en stad i Polen dit vi åkte ett par gånger och spelade. Deras orkester kom hit till Svalöv också och vi genomförde ett par konserter tillsammans.
Det är det som är så facinerande med musiken, den verkar över länder och gränser och alla talar samma språk! Att man dessutom kan träffas för allra första gången, sätta upp sina noter och spela exakt samma sak direkt även om man kommer från olika kontinenter är en härlig känsla.
Den där rysningen i kroppen när allt går som det ska och alla låter precis så som de ska, det är en känsla som jag faktiskt unnar alla att få vara med om minst en gång.

Vi var även och spelade i Stockholm en gång, då vi tillsammans med en massa andra musikskolor spelade på borggården framför kungafamiljen.
Dessutom hade vi obligatoriska spelningar som vi genomförde varje år. Valborg/första maj, tillexempel.
Läste idag i tidningen att det är musikskolan från Staffanstorp som skall spela på första Maj i Svalöv. Jag undrar så varför? Har Svalöv ingen möjlighet att ställa upp med en egen orkester i år? Bra är dock att det tydligen är elever från kulturskolan i Svalöv som skall framträda på Valborg.

Jag har förstått att kulturskolan inte är vad den var en gång, att det inte är lika många elever som på "min tid" och att man som ung idag kanske har annat att göra än att spela trumpet.
Men vad ska vi göra åt det? Det är dagens ungdomar som kommer att stå för morgondagens musikexport ut i världen! Dessutom är det ett extremt bra sätt för barn att lära sig diciplin, kamratskap och att lyssna på andra.


Kulturskolan i Svalöv är ett kanonställe med extremt duktiga och engagerade lärare, de har format mig till den jag är idag och utan min musik vet jag inte vem jag hade varit.
En stor eloge till lärarna på kulturskolan, hoppas ni orkar hänga kvar länge till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar