fredag 7 maj 2010

Hundbajs vs. hästbajs

Ja, visst är det väl en intressant rubrik på en blogg såhär på fredagsmorgonen?

Det som göms i snö kommer fram i tö sägs det ju, och det stämmer ju faktiskt vad gäller hundbajs. Jag bor själv ute på landet och har stor hund, och helt ärligt så plockar jag inte upp varje gång då vi är ute på promenad. Ja, naturligtvis beror det ju på vart han sätter sig, men sätter han sig ute i gräset längs med den lilla grusvägen så låter jag det ligga där.
Så länge han inte sätter sig mitt ute på grusvägen, för det är en helt annan sak. Så länge den inte kan irritera någon så låter man den ligga.
Och så resonerar alla häromkring.

I våran lilla by finns det ett stort antal hundar och de flesta går längs samma sträcka med sina djur. Ingen av dem plockar upp, inte vad jag har sett iallafall.
Och det tycker jag är helt okej om man bor ute på landet och det gäller en liten grusväg, så som detta gör. Igen, så länge det inte irriterar någon.

Ett större problem här ute på landet så som jag upplever det, det är hästskiten.
Vi har ju även en massa ryttare som rider längs vägarna här, och det är verkligen jättetrevligt- men att hoppa över de stora hästskithögarna vart man än ska gå, det är mindre skoj.
Det har gått så pass långt att man får kryssa över dessa två däckspåren fram och tillbaka för att undvika att trampa i hästskiten, och det är ännu viktigare just nu att hålla koll på sin hund- iallafall om man har en hästskitsälskande hund så som jag har.
Det ligger stora högar var 5e meter eller så, och nu börjar det faktiskt bli lite tråkigt.

Jag har jobbat inom hästturism tidigare och där var det praxis att man körde rundan efter att man ridit klart med kunderna och plockade med sig skiten. Allt för att hålla sig på god fot med grannarna i området. Och jag förstår inte varför man inte kan göra samma sak som hästägare idag, även om man inte driver ett företag.

Men, för att återgå till hundskiten.
Jag läste på hd.se att det skulle bli hårdare tag mot de som inte plockade upp efter sin hund i Landskrona. Och det är ju bra. Upplevs det som ett problem är det klart att det skall göras någonting åt det hela- men frågan är vad som blir bra.
Innebär det hela att det blir böter om man inte plockar upp? Vem skall se till detta? Är det grannen eller måste man bli tagen med brallorna nere (förlåt min dåliga humor) av polisen? Behövs det legitimation om man blir tagen eller man ska bara uppge sitt namn?
Många frågor som jag ser framemot att få läsa svaren på, jag är väldigt nyfiken på detta skall gå till rent praktiskt. Jag har som sagt ingen som helst aning om hur det fungerar idag, de få gånger jag rör mig i stan med hunden tar jag med mig efterlämningarna och det är väl det mest logiska att göra...

En annan fråga som gäller Svalövs Kommun, det är när det skall komma upp hundrastgårdar i våra tätorter? Speciellt under tiden 1a Mars till den 20e Augusti då man inte får ha hunden lös hade det ju underlättat enormt för de som vill släppa sin hund och låta den springa av sig.
Jag anser att det är en självklarhet att kommunen skall kunna erbjuda rejäla hundrastgårdar åt sina fyrfotade invånare.

Länkar;
hd.se- hårdare regler för hundägare i Landskrona
hd.se- problem med hundskit och fågelskit i Teckomatorp
Jordbruksverket- såhär säger reglerna om att ha hunden lös

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar