lördag 1 maj 2010

En levande landsbygd? Jo, det rimmar bra.

Orsakerna till att vilja bo i stan är många och skiftande- vissa vill bo i lägenhet och inte behöva ha ansvar för trädgård och garage. Andra vill ha nära till affärer och nöjen och slippa ha bil.
Andra vill ha den fina villan i det fina kvarteret och ha bilen på uppfarten, tvätta den varje söndag samtidigt som alla grannarna på gatan.
Kör sin bil en gång i veckan och då kör man till den lilla röda stugan på landet där man spenderar en dag i solen, grillandes korv.

Andra bor på landet.
Alltid.

Om man bor på landet och har valt det där livet, då är bilen ett nödvändigt ont. Man har ofta en bra bit till närmsta livsmedelsaffär, man har ingen möjlighet att cykla eller gå till frisören och man tvättar inte sin bil varje söndag samtidigt som grannarna. Det är en verklighet.
Om man bor på landet och jobbar, så innebär det att man måste ha bil för att kunna ta sig till och från sitt arbete. Man måste ha bil för att kunna skjutsa barnen till diverse fritidsaktiviteter.

Det kostar redan väldigt mycket pengar att ha bil. Skatt, försäkring, reperationer och sist men verkligen inte minst- bensin! Bensinåtgången kan man till viss del påverka, men inte fullt ut. Man måste kunna ta sig till jobbet, man måste ha råd att kunna ta sig till sitt jobb.

En liter bensin går idag på nästan 13 kronor litern. Har man en bil som drar ca 0.8 liter milen och har 5 mil t&r till jobbet, så kostar det dig 52 kronor om dagen bara att komma till jobb. Om man jobbar fem dagar i veckan så är man då uppe i 260 kr per vecka. Vilket är 1040 kr i månaden. Bara på bensin, fram och tillbaka till jobbet- ingen som helst slitage inräknad.
Ofta i en familj så behöver man dessutom två bilar som alltid rullar, om båda vuxna jobbar.
(Och jobbar man tex i vården och inte jobbar 100% så är man oftast ändå inne samma antal pass som en 100%are men på mindre antal timmar, vilket innebär att man kör lika mycket men för mindre ut i lönekuvertet.)

Om man, som de röd-gröna vill, höjer bensinskatten ytterligare så kommer samma exempel att landa på 1349 kr i månaden, vilket är 209 kr mer än vad det förra exemplet låg på.
Kanske inte jättemycket pengar rakt upp och ner. Men, för den enskilda är det faktiskt det. Om man dessutom måste ha två bilar så blir det desto mer.

Visst kan man få tillbaka på skatten om man kör över en viss summa per år, men för det första är det ju inte hela beloppet man får tillbaka, och för det andra- och detta är den största delen tycker jag-
så hjälper det faktiskt inte när man sitter där i slutet av månaden och skall betala bensinräkningen.

Let's face it-
bensinen är redan så dyr idag att det inte går att "nöjesköra" längre. Man kör det man måste och är tvungen till, resten struntar man i. Iallafall om man inte har en månadslön på 80 000 och bor på "fina gatan". För de som gör det så kvittar det om man höjer bensinskatten, det gör varken till eller från då de inte behöver bilen på samma sätt som vi på landet gör.

Allt snack om att det är så bra med en "levande landsbygd" är ju bara fjant, den kommer inte att vara så levande länge till om man väljer att göra det så himla svårt för de som bor ute på landet att kunna överleva. Vi lägger redan mycket pengar för att kunna bo som vi gör. Ska ni nu göra det ännu tuffare för oss att kunna överleva? Summan av det hela kommer i förlängningen att bli att husen på landsbygden kommer att säljas ett efter ett och man kommer i samma veva att få sälja av bilarna, flytta in till stan, i värsta fall få säga upp sig från sina arbeten då det inte går att ta sig dit utan bil (och jobbar man inom vården tex med OBtider, då är det helt kört med kollektivtrafik) och gå på a-kassa.

Fördelen för de som redan bor i stan är att det kommer att bli säljarens marknad på hus, "vanliga" människor som inte har en årsinkomst på 800 000 kommer inte att ha en chans att kunna köpa hus eller bostadsrätt i stan utan är förvisade till en liten lägenhet i betongförorten.
Inget ont om detta, men när man har bott i hus ute på landet så känns det nog ganska märkligt att bli inträngd i en lägenhet som kostar ungefär lika mycket i månaden i hyra som huset gjorde i lånekostnader,pga att man på bit efter bit höjer skatterna på det som drabbar just de som bor på landet mest.

3 kommentarer:

  1. Monica Jönsson01 maj, 2010

    Bra skrivet!!!

    /Monica

    SvaraRadera
  2. Så rätt så rätt.

    SvaraRadera
  3. Tidigare har Miljöpartiet kört med skatteväxling, dvs att man höjer en skatt på miljöförstörande saker och sänker skatten på tex arbete. Sedan Miljöpartiet kom i gäng med Vänstern och Sossarna så har man slutat att "växla". Man bara höjer. Men det är bra för miljön.
    Om vi konsumerar mindre för att vi blir fattigare så förstörs miljön mindre, om man inte som vi i Folkpartiet vill, ökar på forskningen och låter mer kunskap hantera miljöproblemen i stället för mindre konsumtion och hemmaodlat.

    SvaraRadera