onsdag 17 mars 2010

Att kasta sten på hemtjänsten?

I HD idag kan man läsa om hur en kvinna anställd inom hemtjänsten i Landskrona blivit hotad och fått stenar kastade på sig när hon var i tjänst.
Artiken hittar ni här.

Det framgår inte av artikeln hur många det hela handlade om, mer än att det var "ett stort" gäng. Jag förstår inte vad människor som gör sådana saker får ut av det.
Har man inget vettigare att göra klockan 21 en tisdagskväll än att kasta sten och hota vanliga fredliga människor?

Många anser att människor som gör sådana här saker "säkert har haft en svår uppväxt med föräldrar som inte varit närvarande, och att det säkerligen inte finns någon ungdomsgård för stackarna att gå till på kvällarna" .
Jo, det är klart. Det rättfärdigar säkerligen saken.

Nej, allvarligt. Vart har det egna ansvaret i detta samhället tagit vägen? Allt som inte går enligt planerna är helt plötsligt föräldrarnas fel, eller samhällets. Det är aldrig den egna individens fel?
Nu säger jag inte att föräldrar och samhälle inte har del i hur saker och ting blir- det är klart att
även de har del i hur människor blir när de växer upp.

Hur mår människan som blivit utsatt för detta?
Att bli hotad och bli föremål för kastade stenar måste vara oerhört kränkade och skrämmande, hur kommer hon att må nästa gång hon ska jobba kväll?
Nästa fråga blir ju om det är lämpligt att man jobbar ensam inom hemtjänsten? Ska man behöva jobba dubbelt av denna anledningen? Väktareskort? Vad kommer facket att göra?

Jag kan personligen känna att jag inte velat jobba ensam igen om jag blivit utsatt för det där.
Och vem ska betala för allt detta extra som egentligen inte hade behövts om folk hade uppfört sig ordentligt?

Det är verkligen tragiskt, ur flera sidor sett.
För kvinnan och hela yrkeskåren som blivit utsatt, för killarna som gjorde detta och förmodligen tyckte de var hur coola som helst under tiden, för samhället som förmodligen får betala för detta på ett eller annat sätt, samt för invånarna i Landskrona stad som än en gång tyvärr får se sin stad i dålig dager figurera i tidningen.

5 kommentarer:

  1. Mats K, Helsingborg18 mars, 2010

    Individer av denna kaliber är inte hemmahörande i ett öppet och fritt samhälle. De ska befinna sig under vård på en skyddad och låst plats.
    Oavsett ålder, nationalitet eller eventuellt besvärliga hemförhållanden, finns det ingen annan orsak än att de är felkonstruerade på ett eller annat sätt.
    Av någon outgrundlig anledning tillåts attacker på vår demokrati och frihet, utan att politikerna ens höjer på ögonbröjnen.
    Den djupdykning det svenska samhället har gjort, innebär att vi numera är drygt 9 milj förlorare i landet.
    Kriminalitet har legaliserats medan sjuka och arbetslösa har blivit syndabockar och jagas som om de vore krigsförbrytare.
    Någonstans på vägen kommer det att kollapsa. Det enda som är oklart är när det sker. Ingen är intresserad av att vända utvcklingen och när vi när vi når punkten där balansen tippar över återstår bara elände.

    SvaraRadera
  2. För informations skull kan jag bara berätta att denna kvinna INTE arbetade själv denna kväll. De är alltid två personal som går tillsammans vilket inte kom upp i artikeln då det bara blev den person som ringde polisen som stod som utsatt i tidningen. De var alltså två som blev hotade inte en.

    SvaraRadera
  3. Mats K-
    I mångt och mycket håller jag med dig om det du skriver i ditt inlägg. Jag anser också att det inte har någon större betydelse om personerna i fråga haft besvärliga hemförhållande eller hur gamla de är, frågan är bara vad man ska göra åt det hela?

    Jag känner att det svenska samhället har förändrats mycket under de sista 10 åren, jag har själv bott i Landskrona och gick gymnasiet där och så hårt klimat var det inte där vid den tiden, även om det redan då hade börjat märkas att det var något som höll på att gå snett. Landskrona är på intet sätt unikt i denna frågan, men då jag aldrig bott i större städer än så har jag inte mycket mer att relatera till.
    Detta är nog något som de flesta städer och även mindre samhälle numera tampas med.

    Detta är något som gradvis har förändras under en längre tid, även om jag personligen känner att man har försökt strama upp det litegrann under de sista åren med fler poliser på gatan osv. Sen att det ska behövas, det är ju en annan fråga. Tragiskt.

    På min tid var det faktiskt inga problem att vara ute i Landskrona en lördagsnatt och jag kände mig inte otrygg vid den tiden. Något som jag inte hade gjort idag. Tyvärr, får man väl tillägga, för ibland är det kanske det som saknas också? Fler vanliga människor som rör sig utomhus på kvälls- och nattetid?

    Vad gäller arbetslösa och sjukskrivna är jag kluven. Jag anser att man naturligtvis ska ha rätt att vara sjuk och kan man inte arbeta så kan man faktiskt inte, men där handlar en stor del för mig om de som kommit på att det är ganska bekvämt att gå hemma och lyfta någon form av bidrag/försäkring och inte har en tanke på att sikta framåt för att senare kunna försörja sig själv.

    Jag är inte beredd att betala för att en fullt arbetsför människa får gå hemma med inkomst som är nästan lika hög som min inkomst som heltidsarbetande i vården.

    Men det är en ganska liten del av de sjukskrivna som myglar trots allt och det är synd att det blivit en sådan karusell av det hela. Det är alltid ett par fall som hamnar i kläm och som media sprutar ut, men alla som det faktiskt fungerar bra för brukar inte synas speciellt mycket.

    Jag har aldrig upplevt några problem med FK, det enda jag har att anmärka på i deras arbete gentemot mig personligen är handläggningstiden.

    SvaraRadera
  4. Anonym-
    Vad skönt att de var två! Det är alltid skönt att ha någon var med om händelsen att bolla och bearbeta händelsen med. Samtidigt är det ju synd att det skulle behöva vara två som tvingas vara med om detta.

    Tråkigt att informationen som kommer ut i tidingarna inte alltid stämmer...

    SvaraRadera
  5. Det är ju där problemet kan ligga anser jag. att samhället inte tar något ansvar eller sätter sig emot det utan istället ursäktar deras tilltag med massa bortförklaringar. Jessica

    SvaraRadera